Winterbanden een must voor je motor?
2017-11-13 15:12:52

motor winterbanden

Winterbanden voor de motor zijn niet zo vanzelfsprekend als winterbanden voor de auto. Motorrijden in de winter is voor de meesten ook niet zo aantrekkelijk. Helemaal wanneer het vriest en af en toe sneeuwt blijven de meeste motoren binnen staan. In de wintermaanden zie je nog een enkeling op de motor. Is het gebruik van winterbanden voor deze motorrijders aan te raden? Je leest het in deze blog.

Winterbanden in productie

Je ziet ze niet vaak, maar als je in de winter een motorrijder tegenkomt heeft deze waarschijnlijk winterbanden onder de motor gezet. Winterbanden zijn in Duitsland in de wintermaanden verplicht voor motorvoertuigen, maar in november 2017 is de winterbandenplicht voor motoren afgeschaft, ondanks het toenemende aanbod van winterbanden voor de motor. Duitsland is onlangs begonnen met de productie van deze banden voor motoren.
 
Van de wintergeschikte banden voor motoren is het profiel zodanig aangepast dat ze meer grip hebben bij bijvoorbeeld sneeuw. Er zijn ook fabrikanten die banden aanbieden met een zogenaamde ‘M&S-codering’. M&S staat voor modder en sneeuw, maar dit zijn geen echte winterbanden. Echte winterbanden hebben niet alleen een ander profiel, ze zijn van een heel ander soort rubber gemaakt.
 

Winterbanden Duitsland: niet meer verplicht

Onlangs is nog aangekondigd dat het gebruik van winterbanden in Duitsland strenger wordt, en dat de band voorzien moet zijn van het alpine-symbool. Omdat het aanbod van winterbanden voor motoren klein is zijn de regels voor het gebruik van winterbanden in Duitsland aangepast. Je bent als motorrijder in Duitsland niet verplicht om winterbanden te gebruiken.
 
winterbanden regels
 

Effectief bij lage temperaturen

Rubber bij winterbanden is zachter dan het materiaal bij zomerbanden. Als de buitentemperatuur daalt heeft dat bij de banden die ontwikkeld zijn voor de winter veel minder effect op de hardheid. Bij een temperatuur van 7 graden of kouder verandert de samenstelling bij zomerbanden en kan dit al merkbaar zijn op het asfalt. Bij die temperatuur kunnen de speciale banden voor de winter dus al een gunstig effect hebben. Ze blijven zachter en hebben daarom meer grip.
 
Naast het andere materiaal hebben winterbanden voor motoren ook een ander profiel dan zomerbanden. Water en sneeuw kan makkelijker worden afgevoerd dan bij zomerbanden. Er zitten dus wel wezenlijke verschillen in winter- en zomerbanden, maar winterbanden zijn vooral bij lagere temperaturen effectief. Als het in de herfst 15 graden is kan er beter met zomerbanden worden gereden. Bij hogere temperaturen slijt het profiel van de banden die specifiek zijn bedoeld voor de winter namelijk sneller. Daarom zijn er, net als bij auto’s, ook bij de motoren twee typen banden voor de verschillende weersomstandigheden.

Speciale trainingen

winterband nog niet standaardEr kunnen verschillende cursussen en trainingen worden gevolgd om te leren omgaan met situaties waarbij sneeuw en gladheid de situatie veranderen. Dit wordt ook in combinatie met winterbanden gedaan, zodat een motorrijder weet wat het verschil is. Er kan dan beter ingeschat worden welke situaties een motorrijder aankan en wat hij dan moet doen, of misschien juist moet laten. Opzettelijk krachtig sturen om te zien wat er  gebeurt en wat je als motorrijder moet doen leer je op deze dagen. Het is goed om te weten wat er kan gebeuren, want zo kun je beter inspelen op veranderende omstandigheden.
 
Als het dan toch een keer misgaat is het handig om goed voorbereid te zijn. Veel motorrijders die in de winter  op de motor stappen maken gebruik van een pekelfiets. In combinatie met winterbanden zorgt dat ervoor dat een motor bij een glijpartij een stootje kan hebben. Ook pekel is dan geen probleem, want daarvoor is zo’n extra motor juist aangeschaft.

Aanrader of niet?

Er wordt nogal verschillend gedacht over het effect van winterbanden. Enerzijds zijn er tegenstanders die vinden dat een motor in de winter sowieso niet op het asfalt hoort te zijn. Een glijpartij opvangen is met een tweewieler lastiger. Je hebt als motorrijder weinig houvast en het gewicht is wisselend verdeeld als je aan het rijden bent. Je maakt sneller een glijpartij. Motoragenten zie je in de winter wel. Zij hebben veel meer ervaring en worden continu getraind op het rijden in wisselende omstandigheden.
 
Voorstanders van rijden in de winter en winterbanden voor de motor zijn er ook. De winterbanden zijn zo gemaakt dat je als motorrijder veel meer grip hebt en rijden door sneeuw kan dan prima. De opties ABS en een gecombineerd remsysteem maken het rijden in de winter ook makkelijker en vangen veel op. Sommigen zeggen dat het een een kwestie van geconcentreerd rijden is.
 
Zie jij het niet zitten om in de winter op je motor te stappen? Bij ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl helpen we je bij de verkoop van je motor aan een RDW-erkende dealer. Geen gezeur aan de deur, of lang met je motor blijven zitten. Verkoop je motor via ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl en je kunt je rustig oriënteren op een motor voor het nieuwe seizoen.
 


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie

select your vehicle.

Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands