Winterbanden een must voor je motor?
2014-12-30 09:00:52

winterbanden motorMotorrijden is in de winter niet zo aantrekkelijk. Helemaal nu het vriest en het af en toe sneeuwt, blijven de tweewielers al snel binnen staan. Toch worden er steeds meer voorzieningen bedacht om ook in de winter door te kunnen rijden.

Winterbanden in productie

geen winterbanden gebruiktJe ziet ze niet vaak, maar als je deze dagen een motorrijder tegenkomt heeft deze waarschijnlijk winterbanden onder de motor gezet. Winterbanden zijn in Duitsland in de wintermaanden verplicht voor motorvoertuigen, dus ook voor motorfietsen. Duitsland is daarom ook begonnen met de productie van deze banden voor motoren.
Van deze wintergeschikte banden voor motoren is het profiel zodanig aangepast dat ze meer grip hebben bij winterweer als sneeuw. Er zijn ook fabrikanten die banden aanbieden met een zogenaamde ‘M&S-codering’. M&S staat voor modder en sneeuw, maar dit zijn geen echte winterbanden. Echte winterbanden hebben niet alleen een ander profiel, ze zijn van een heel ander soort rubber gemaakt.
 
 

Effectief bij lage temperaturen

Rubber bij winterbanden is zachter dan het materiaal bij zomerbanden. Als de temperatuur daalt heeft dat bij de banden die ontwikkeld zijn voor de winter veel minder effect op de hardheid. Bij een temperatuur van 7 graden of kouder verandert de samenstelling bij zomerbanden en kan dit al merkbaar zijn op het asfalt. Bij die temperatuur kunnen de speciale banden voor de winter dus al een gunstig effect hebben. Ze blijven zachter en hebben daarom meer grip.
Naast het andere materiaal hebben winterbanden ook een ander profiel dan zomerbanden. Water en sneeuw kan makkelijker worden afgevoerd dan bij zomerbanden. Er zitten dus wel wezenlijke verschillen in winter- en zomerbanden, maar winterbanden zijn vooral bij lagere temperaturen effectief. Als het in de herfst 15 graden is kan er beter met zomerbanden worden gereden. Bij hogere temperaturen slijt het profiel van de banden die specifiek zijn bedoeld voor de winter namelijk sneller. Daarom zijn er, net als bij auto’s, ook bij de motoren twee typen banden voor de verschillende weersomstandigheden.

Speciale trainingen

winterband nog niet standaardEr kunnen verschillende cursussen en trainingen worden gevolgd om te leren omgaan met situaties waarbij sneeuw en gladheid de situatie veranderen. Dit wordt ook in combinatie met winterbanden gedaan, zodat een motorrijder weet wat het verschil is. Er kan dan beter ingeschat worden welke situaties een motorrijder aankan en wat hij dan moet doen, of misschien juist moet laten. Opzettelijk het stuur omgooien om te zien wat er dan gebeurt en wat je als motorrijder moet doen leer je op dat soort dagen. Het is goed om te weten wat er kan gebeuren, want zo kun je er beter op inspelen wanneer zo’n situatie zich in het verkeer voordoet.
Als het dan toch een keer misgaat is het handig om goed voorbereid te zijn. Veel motorrijders die in de winter gewoon op pad gaan maken gebruik van een pekelfiets. In combinatie met winterbanden zorgt dat ervoor dat een motor bij een glijpartij een stootje kan hebben. Ook pekel is dan geen probleem, want daarvoor is zo’n extra motor juist aangeschaft.

Aanrader of niet?

Er wordt nogal verschillend gedacht over het effect van winterbanden. Enerzijds zijn er tegenstanders die vinden dat een motor in de winter sowieso niet op het asfalt hoort te zijn. Een glijpartij opvangen is met een tweewieler sowieso lastiger. Je hebt als motorrijder geen houvast onder je voeten en het gewicht is wisselend verdeeld als je aan het rijden bent. Een glijpartij is dan sneller het gevolg dan bij een auto, die gewoonweg meer grip heeft op de weg. Motoragenten zie je in de winter wel, maar zij hebben meer ervaring en ze zijn bovendien beter getraind.
Voorstanders van rijden in de winter en winterbanden zijn er ook. De winterbanden zijn zo gemaakt dat je als motorrijder veel meer grip hebt en rijden door sneeuw kan dan prima. De opties ABS en een gecombineerd remsysteem maken het rijden in de winter ook makkelijker en vangen veel op. Sommigen zeggen dat het een een kwestie van geconcentreerd rijden is, wat denk jij?


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie