Veel snorfietsen op het fietspad
2015-01-06 09:00:32

snorfiets verkopenEr zijn verschillende manieren om van de ene naar de andere plaats te komen. Veel mensen gaan met de auto of met de fiets, maar ook snorfietsen zijn behoorlijk in trek. Met name in de grotere steden is de snorfiets een populair vervoersmiddel.

Die populariteit is terug te zien in de verkoopcijfers. In 2014 is de verkoop van snorfietsen gestegen met 2,2 procent. Er rijden nu zo’n 45.000 snorfietsen rond. Het aantal bromfietsen is met 12,3 procent gestegen naar een totale verkoop van 15.400 stuks. Met name 30-plussers rijden op een snorfiets. De grootste groep is tussen 46 tot 55 jaar. Zij gebruiken het dagelijks als voornaamste vervoersmiddel om naar hun werk te gaan.

Rijbewijs

vespa verkopenSinds 2010 moet je een rijbewijs hebben om op een snorfiets te mogen rijden. Daarvoor was alleen een certificaat voldoende, maar nu moeten er een theorie- en een praktijkexamen worden gehaald. Ondanks die wijziging zit de verkoop van snorfietsen toch in een stijgende lijn. Het is in grote steden ook een goed alternatief voor een auto, want snorfietsen rijden over het fietspad en kunnen zich daardoor sneller verplaatsen.
 

Overlast

Met de stijging in verkoopaantallen vormen snorfietsen nog altijd een probleem voor het verkeer. Voor het fietspad rijden ze eigenlijk te snel en kunnen de veiligheid van fietsers in gevaar brengen. Een snorfiets veroorzaakt daarmee veel overlast op het fietspad. Snorfietsers manoeuvreren zich snel tussen fietsers door, maar fietsers horen een snorfiets niet altijd aankomen waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Botsingen komen dan ook met regelmaat voor doordat bijvoorbeeld een fietser plotseling afslaat zonder waarschuwing of de snorfietser de verkeerssituatie verkeerd inschat. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.
Om op de rijbaan mee te gaan met het gemotoriseerde vervoer moeten snorfietsen eigenlijk sneller rijden, anders lopen ze zelf gevaar tussen de auto’s. Het snelheidsverschil is nu nog te groot. Snorfietsen zijn ook niet altijd goed zichtbaar en auto’s die achter elkaar aanrijden kunnen niet altijd zien wat er vooraan gebeurt. Alleen bij inhalen zien ze dan de snorfiets voorop rijden, maar dan is het misschien al te laat. Er zitten dus nog wel wat haken en ogen aan de verschillende mogelijkheden voor de snorfietsen om veilig in het verkeer mee te gaan.

Snorfietsen op de rijbaan

rode vespa verkopenDe meeste snorfietsen rijden nu maximaal 25 kilometer per uur. Eigenaren van snorscooters worden door verschillende steden aangemoedigd om hun voertuig op te voeren, zodat ze met hun scooter met een snelheid van 45 kilometer per uur op de rijbaan kunnen. Dat is misschien nog helemaal niet zo’n slecht idee, want nu rijdt driekwart van de bromscooters op de fietspaden veel te hard. De meeste snorfietsers kunnen nu al prima met het gemotoriseerde verkeer meekomen.
De Tweede Kamer heeft vorige maand gestemd over een plan om snorfietsen op de rijbaan toe te staan. Amsterdam was de eerste stad waar deze wijziging zou worden doorgevoerd. Het plan dat al in een ver stadium was gevorderd gaat alleen niet door. De Tweede Kamer is bang dat er door het verplaatsen van snorfietsen meer ongelukken gebeuren. Mocht het plan wel doorgaan, dan zouden snorfietsers verplicht een helm moeten dragen, iets wat nu nog niet verplicht is. Ze mogen nu maar maximaal 25 kilometer per uur rijden. Als zij hun voertuig opvoeren zodat ze op de rijbaan kunnen, zouden ze wel verplicht een helm moeten dragen. Dat wordt er alleen niet bij gezegd door de steden die aanmoedigen om sneller te rijden. Het zou wel een voorwaarde moeten zijn, want het wordt er anders niet veiliger op. Wat vind jij, zou een helm verplicht moeten worden voor snorfietsen?


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie

select your vehicle.

Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands