Motor proefrit: 10 tips
2015-10-08 16:37:58

motor proefrit makenAls je een andere motor koopt handel je dit niet in een half uurtje af. Natuurlijk wil je eerst een proefritje maken. Op die manier kun je eventuele gebreken ontdekken en erachter komen of deze motor bij je past. Maar hoe doe je dat en waar let je op?

Na een lange zoektocht heb je eindelijk de motor van je dromen gevonden. Je wilt hem het liefst meteen meenemen. Maar als je een motor gaat kopen is het verstandig om bij de bezichtiging eerst een proefrit maken. Dat is de beste manier om te zien of de motor voldoet aan je verwachtingen en of er geen mankementen zijn. Wij geven je 10 tips voor een proefrit.

Tip 1. Waar koop je je motor?

Bedenk je van tevoren waar je je motor wilt kopen. Doe je dat bij een erkende dealer? Dan is de vraagprijs vaak iets hoger, maar je krijgt daar wel garantie een service. Als de motor binnen de garantieperiode gebreken toont, dan worden die kosteloos verholpen. Een motorfiets kopen van een particulier is goedkoper, maar je hebt minder zekerheid over de tweewieler en de service. Bedenk wat voor jou meer van waarde is en controleer met wie je in zee gaat.

Tip 2. Ga niet alleen

Ken je iemand met verstand van motorfietsen? Dat komt nu goed uit, want dan kun je hem vragen of hij met zijn motor met je mee wil rijden. Een kennis uit de motorbranche is in dit geval goud waard. Hij ziet én hoort meteen wat jou misschien niet eens opvalt. Een breuk in de kabelboom, een verouderd motorblok of een beschadigd tandwiel zijn gebreken die je beter kunt weten voordat je een motor koopt. Je kunt ook aan de verkoper vragen of je compagnon een stukje mag rijden.

Tip 3. Stippel een motorroute uit

Het kan geen kwaad om van tevoren een route te plannen in de buurt van waar jij de motor misschien gaat kopen. Het beste is om verschillende wegen te testen waarbij je verschillende snelheden rijdt. Een combinatie van snelweg, de bebouwde kom en mooie weggetjes met veel bochten is ideaal om de motor goed te testen.

Tip 4. Vermijd de spits

Denk je dat je het beste een proefrit kunt maken tijdens de spits? Doe dat vooral niet. De beste tijd is tussen 10.00 en 14.00. Het is dan rustiger op de weg zodat jij je goed kunt concentreren op de motor en de testrit. Bovendien is het tussen deze tijden het lichtst buiten. Zo zie je zichtbare gebreken sneller dan in het donker. Probeer je proefrit te plannen op een droge dag.
vermijd de spits

Tip 5. Stilstaand testen

Voordat je gaat proeftijden kun je een motor ook testen als hij stilstaat. Vraag zoveel mogelijk aan de verkoper en laat hem alle mogelijke handelingen demonstreren. Bedien zelf ook alle knoppen en controleer of alles werkt zoals het hoort. Check ook de verlichting. Doet alles het? Ga op de motorfiets zitten en beweeg een paar keer op en neer. Dit moet soepel en stil gaan. Knijp in de remmen en probeer naar voren en achteren te rollen om te testen of de remblokken nog goed zijn en juist zijn afgesteld. Dit puntje is erg belangrijk voordat je daadwerkelijk wegrijdt. Laat tot slot de motor even stationair draaien om erachter te komen of alles goed klinkt en of je geen gekke geluiden hoort.

Tip 6. De voertuigpapieren

Deze tip is niet de minst belangrijke voordat je een testrit gaat maken. Check alle papieren en kijk of ze compleet zijn. In ieder geval horen deze documenten aanwezig te zijn:
  • Kentekenbewijs / kentekencard
  • Tenaamstellingscode
  • Onderhoudsboekje
Vraag ook naar eventuele facturen van reparaties. Hoe meer informatie je kunt krijgen over de motor, des te beter kun je inschatten wat de staat van de motor is. Vertrouw je het niet? Bedenk je dat je nooit verplicht bent om een proefrit te maken en een motor te kopen.

Tip 7. Noteer samen de defecten

Er is één belangrijk punt dat je nooit mag vergeten als je een proefrit gaat maken. Noteer voordat je gaat rijden alle defecten die je tegenkomt. Denk daarbij aan krassen of deuken en kapotte verlichting. Valt je iets op aan de motor? Schrijf het op en maak foto’s. Op die manier kun je achteraf niet verantwoordelijk worden gehouden voor schade die jij niet hebt veroorzaakt. Laat de verkoper ook met je meelopen als jij alles vastlegt. Kom je vóór het maken van de proefrit al ernstige defecten tegen? Zie dan af van de testrit. Versleten banden of defecte lampen kunnen leiden tot ongelukken. De kosten zouden dan zomaar bij jou verhaald kunnen worden en het is niet de bedoeling dat een testrit ineens geld gaat kosten. Vraag van tevoren hoe de motor is verzekerd en hoe hoog het eigen risico is. Als je schade rijdt moet je dat betalen, maar het is afhankelijk van de verzekering tot welk bedrag dat kan oplopen.
motor inspectie

Tip 8. Start met een koude motor

Als een motor startproblemen heeft kom je daar het beste achter als het motorblok nog koud is. Ga ook nooit akkoord als de verkoper aanbiedt om bij jou te komen voor het maken van de proefrit. Geef aan dat je met een koude motor wilt starten en ga zelf naar de locatie van de motor.

Tip 9. Neem de tijd

Denk niet na tien minuten dat je de motor goed hebt ingereden. Onthoud dat je best de tijd mag nemen voor een proefrit. Gemiddeld duurt een proefrit een half uur, maar eigenlijk geldt: hoe langer hoe beter. Overleg van tevoren wel met de verkoper welk rondje je gaat maken en hoe lang je dan weg bent. Gaat de verkoper niet akkoord? Dat is dan geen goed teken. Er zijn dan wellicht gebreken die pas na enkele kilometers gaan opvallen.

Tip 10. Dubbel checken

Deze laatste tip kan je helpen de motor zo goed mogelijk te testen zonder iets te vergeten. Maak van tevoren een checklist met punten waaraan de tweewieler moet voldoen en wat je wil testen. Vraag ook aan diegene die met je meegaat om de lijst af te vinken. Hij heeft geen persoonlijke band met de motor en is daardoor waarschijnlijker kritischer dan jij. Bekijk hieronder welke inspectiepunten je eventueel op zo’n checklist zou kunnen zetten.
proefrit punten


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie