Zintuigen op scherp! Dit kan er aan de hand zijn

Zien, ruiken, voelen, horen en proeven; dat zijn de zintuigen die we de hele dag door gebruiken. Ook als er iets mis lijkt te zijn met je motor gebruik je je zintuigen. Met uitzondering van proeven, die raden we je niet aan. Hoor je iets ratelen? Of zie je blauwe rook? Dankzij je zintuigen proberen je hersenen er een kloppend plaatje van te maken. Maar hoe doe je dat als je niet weet of blauwe rook erg is of niet? ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl zet een paar zintuiglijke lessen op een rij.

Voordat je met je motor naar een monteur gaat kun je zelf nagaan wat er aan de hand is. We zetten de zintuigen voor je op scherp en helpen je mankementen te herkennen. Zoals gezegd lijkt proeven ons hierbij niet heel gezond, dus die laten we achterwege. We leggen je wel uit wat je met de andere zintuigen kunt waarnemen.


Kijken

Komt er tijdens het motorrijden blauwe rook uit de uitlaat? Dan is dat meestal geen goed teken. Tenzij je een tweetakt motor hebt natuurlijk, dan is rook heel normaal! Bij een viertakt is de kans is groot dat de kleppen of zuigerveren versleten zijn. Zelf zuigerveren monteren is een lastige klus. Ze moeten heel nauwkeurig gemonteerd worden en daar heb je speciale gereedschappen voor. Behendigheid is hier essentieel. Begin dus niet meteen met het uit elkaar halen van je motorblok. Een motorblok helemaal uit elkaar halen vergt veel kennis en voorbereiding.

Kijk ook goed naar slijtagedelen van de motor. Hebben de banden genoeg profiel en zijn deze niet beschadigd? Lekken er geen vloeistoffen? Zie je dat er iets is met je verlichting? Kijk dan of het lampje zelf stuk is door een nieuwe er in te doen en te kijken of deze wel werkt. Werkt de verlichting nog steeds niet? Volg dan de draad achter het lampje en zoek naar beschadigingen of een slecht contact.


Luisteren

Hoor je een zwaar ratel-achtig geluid? Dan zijn er hoogstwaarschijnlijk lagers versleten. Tenzij je een Ducati hebt, de meesten daarvan hebben een droge koppeling en dat klinkt ook ongeveer zo. Het wordt ook wel vergeleken met het geluid van een bak bouten die je vervolgens schudt. 

Een tik in het blok is nooit een goed teken. Snelle tikjes achter elkaar kunnen wijzen op dat de kleppen gesteld moeten worden. Veel andere geluiden zijn vaak moeilijk te duiden. Luister goed naar waar het geluid precies vandaan lijkt te komen en probeer daarmee te vinden wat het probleem zou kunnen zijn. Mocht dan nog niet duidelijk zijn wat het is, dan kan je deze informatie doorgeven aan de garage zodat deze gerichter kan zoeken.

Ruiken

Als je niks raars ruikt valt het niet op, maar zodra je bij je motor een doordringende brandlucht ruikt is dat een teken dat je waarschijnlijk te vaak een sprintje hebt getrokken bij het stoplicht. Je koppeling krijgt er dan flink van langs en als je dat te vaak doet gaat hij slippen. Pas dus op met het gebruik van de koppeling als je gaat sprinten bij het stoplicht.

Ruik je een verbrande olie lucht. Kijk dan of je niet toevallig olie lekt uit je blok. Dat kan op de hete uitlaatbochten komen en dat ga je ruiken. Als je benzine ruikt kan dit duiden op een lekkage. Wacht niet te lang met dit oplossen, dit kan gevaarlijk zijn!


Voelen

Krijg je tijdens het rijden een raar gevoel over je banden? Dan kunnen dat twee dingen zijn. Eén: je hebt een lekke band. Twee: je banden zijn door het rijden zo warm geworden dat ze grip verliezen en dat geeft je dan het gevoel alsof je een lekke band hebt. Dat overkomt met name de sportieve rijders die bijvoorbeeld in de bergen of op het circuit veel bochten draaien. 

Verder kan je een gevoel krijgen tijdens het rijden over de staat van de motorfiets. Dit vergt wel wat ervaring. Pakt de motor goed op op het gas? Remt de motorfiets normaal en krachtig genoeg? Houdt de motor niet in? Voel je iets geks en weet je niet wat het is en hoe je het moet oplossen, leg dan goed uit aan de monteur wat je voelt zodat deze je beter en sneller kan helpen.


Voordat je naar je dealer of monteur gaat, kun je sommige dingen zelf al herkennen. Heb jij op deze manier al mankementen ontdekt? Heb je nog andere tips? Deel ze gerust in de opmerkingen. 



Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

·        Wat is een betrouwbare motorfiets?

·        Bandenspanning motor

·        BRAVO: Tips voor het onderhoud van je motor

·        Motorkleding in de zomer

·        Motorcross, een aparte tak van sport


Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands