Yamaha meest betrouwbare motormerk

Yamaha FJR 1300 verkopenYamaha is nog steeds het meest betrouwbare motormerk. Dat is althans in een onderzoek door de Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports naar voren gekomen. Yamaha mag het dan in Amerika winnen als het over betrouwbaarheid gaat, de kopers van een Victory motor zijn uiteindelijk het meest tevreden over hun aankoop. Er zijn voor het onderzoek door Consumer Reports 11.000 motoreigenaren in Amerika ondervraagd. Zij hadden bij elkaar 12.300 motoren in hun bezit die tussen 2008 en 2012 gekocht zijn. De eigenaren beantwoordden vragen over het meest betrouwbare merk, maar ze kregen ook vragen ook over klanttevredenheid en benodigde reparaties.

Yamaha minste problemen

Yamaha verkopenDe motoren van Yamaha leveren onder de tweewielers die aan de andere kant van de wereld worden versleten de minste problemen op. Het Japanse motormerk laat daarmee andere nationale concurrenten achter zich. Op de tweede plaats staat Suzuki als het om betrouwbaarheid gaat. De derde plek is voor Honda, die in Europa waarschijnlijk een hogere positie zou halen. Kawasaki staat in het lijstje van meest betrouwbare merken op de vierde plaats. De Amerikaanse merken Victory en Harley-Davidson versloegen in het onderzoek de Europese merken. BMW, Ducati en Triumph eindigden op de laatste plaats. De Can-Am modellen onder de trikes deden het bij de ondervraagden ook niet goed.

Klanttevredenheid

Opvallend genoeg verstaan mensen onder betrouwbaarheid iets anders dan onder tevredenheid. Yamaha mag dan het meest betrouwbare merk zijn, dit is niet het merk waar eigenaren het meest tevreden over zijn. Meer dan 80 procent van de Victory eigenaren zegt tevreden te zijn over het merk en beveelt het Amerikaanse merk ook aan anderen aan. De kans op een herhalingsaankoop bij dat merk is bij de eigenaren ook zeer groot. Bij de motoren van Harley-Davidson is 72 procent van de eigenaren tevreden over het merk en bij Honda is dat 70 procent.

Reparaties

Can-Am verkopenOok is er gekeken naar motoren die gerepareerd moesten worden. Meer dan 3.000 motoren zijn daarvoor gevolgd en er is gekeken naar de soort reparatie en naar de kosten. De conclusies zijn opvallend. Motoren die in het toer segment vallen lopen het minst risico dat ze reparaties nodig hebben dan tweewielers in andere segmenten. Bovendien liggen de kosten van reparaties bij een toermotor lager dan bij andere segmenten. Na de toermotor volgen de offroad en adventure motoren die over het algemeen ook weinig reparaties nodig hebben. Eigenaren van een trike moeten het vaakst naar een garage, met name motoren die twee wielen aan de voorkant en één achter hebben lopen een aanzienlijk groter risico op mankementen. De reparaties die moeten worden uitgevoerd hebben voornamelijk betrekking op het elektrische systeem. Daarbij ontstaan vaak storingen en vallen functies uit. Ruim 24 procent van de motoren had daar problemen mee. De accessoires die regelmatig vervangen moeten worden volgen met 19 procent op de tweede plaats. De remmen (18%) staan op de derde plek van onderdelen die het vaakst gerepareerd moeten worden. Bij de laatste is slijtage een grote veroorzaker.

Consumer Reports

In 2013 heeft Consumer Reports voor het eerst onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van motorfietsen. Ook toen stond Yamaha op de eerste plaatst. Kawasaki en Honda stonden toen respectievelijk op de tweede en derde plek. BMW kwam toen het slechtst uit het onderzoek. Toen moesten één op de drie BMW-eigenaren in de laatste vier jaar naar de garage voor grote reparaties. Bij Yamaha was dat één op de tien, een aanzienlijk verschil. Bij de meest voorkomende reparaties stonden twee jaar geleden accessoires nog op de eerste plaats, gevolgd door de remmen en het elektrische systeem stond op de derde plaats. Nieuwe ontwikkelingen en uitvindingen leidden tot andere uitkomsten. Eén ding is zeker; Yamaha blijft op alle fronten de beste fabrikant die nu nog steeds de meest betrouwbare motor bouwt.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands