Achterkant kentekenbewijs uitgelegd

Op het kentekenbewijs staan allerlei termen genoemd. De voorkant van het kentekenbewijs gaat over de eigenaar en informatie om een motor over te kunnen schrijven bij het RDW. De achterkant van het kentekenbewijs gaat over de technische aspecten van de motor. Deze termen zijn niet altijd duidelijk. Zo wordt er aangegeven hoe groot de cilinderinhoud van je motor is, maar niet wat cilinderinhoud betekent. Het is aan te raden om deze begrippen te kennen. Vraag jij je ook af wat deze gegevens betekenen? Wij leggen het stuk voor stuk uit. Dan ben jij weer op de hoogte over je eigen motor.



Wat betekent cc?

De eerste technische term die achterop het kentekenbewijs staat is de cilinderinhoud bij P.1. Cilinderinhoud wordt gegeven in cm3. cm3 staat voor het kubieke centimeter. cm3 is hetzelfde als cc, dat is namelijk gewoon de Engelse vertaling Cubic Centimeter. Cc staat letterlijk voor de inhoud van de cilinders. De cilinders zijn de ruimtes in het motorblok waar de zuigers op en neer in bewegen wat het bewegen van de motor veroorzaakt. In principe is het zo dat hoe groter de cilinders zijn hoeveel meer kracht de motor kan hebben. Dit is niet helemaal zo want de kracht is afhankelijk van meerdere zaken, maar het is een goede richtlijn.


Vermogen, pk en kW

De volgende categorie is het vermogen. Vermogen is de kracht die een motor kan leveren. Dit kan gemeten worden in verschillende eenheden. Pk en kW zijn de meest voorkomende. De meest bekende term is nog altijd de paardenkracht, pk. Dit is eigenlijk een hele ouderwetse term ooit bedacht om de kracht te kunnen meten. Een andere eenheid is kW, dit is wat tegenwoordig vaker gebruikt door technici. Deze afkorting staat voor kiloWatt en zegt ie over de hoeveelheid energie die iets kan afgeven. Er zit een omrekenfactor tussen pk en kW. Wil jij weten hoeveel pk een bepaalde hoeveelheid kW (of andersom) is, dat kan je hier vinden.


Wat is vermogen/massa?

Bij de rij Q is er slechts één categorie, vermogen/massa. Dit is letterlijk het vermogen gedeeld door de massa. De massa is de wetenschappelijke benaming van gewicht. Vermogen/massa geeft de gewichtverhouding van de motor ten opzichte van het vermogen. Deze verhouding is van belang bij het stapsgewijze rijbewijs. Als je A2 of code 80 hebt mag je alleen een motor rijden die onder de gewichtsverhouding van 0,2 kW per kg heeft. Dit is naast de standaard van 35 kW aan vermogen waar het sowieso niet boven kan komen voor A2. Deze gewichtsverhouding wordt bepaald met de massa rijklaar, deze term wordt hieronder uitgelegd.


Wat is het leeggewicht van een motor? En wat is massa rijklaar?

Aan de rechterkant van het kentekenbewijs staat de massa rijklaar van de motor aangegeven. Zoals de term al uitlegd is dit het gewicht van de motor zoals er mee te rijden is. Het leeggewicht is het gewicht waar de meeste andere zaken mee meten, zoals de verzekering, wegenbelasting (voor auto's) en milieuzaken. Het leeggewicht wordt bepaald door het gewicht van de gehele motor maar dan zonder vloeistoffen. Dus dan zit er geen benzine, olie en eventuele koelvloeistof in. Zie je in de specificaties alleen het leeggewicht van een motor vermeld? Tel dan ongeveer 20 kg erbij op voor een schatting van de massa rijklaar.




Wil je meer blogs zoals deze lezen? Misschien vind je deze blogs wel interessant:


Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands