Bandenspanning motor

Motorrijden brengt risico’s met zich mee, dat hoeven we je niet te vertellen. Maar met een paar goeie banden en de juiste bandenspanning kun je veel ellende voorkomen. Weet jij wat de meest ideale bandenspanning is? En waar kun je dit het beste mee meten? In deze blog lees je er meer over. Een band zet tijdens het rijden door de warmte altijd uit. De meeste warmte in de band wordt gevormd door de interne wrijving van de koordlagen. Daarnaast spelen andere factoren een rol bij het opvoeren van de bandendruk. Daarom moet je weten wat voor rijder je bent en wat voor spanning dan voor je motorbanden ideaal is. We gaan in deze blog in op de bandenspanning bij ‘normaal’ weggebruik.


De juiste bandenspanning

Tijdens het rijden zijn twee dingen belangrijk als het om de motorbanden gaat: de beste grip en een lange levensduur. Die twee gaan meestal niet goed samen. Daarom wordt vaak een gemiddelde geadviseerd. Op die manier hou je de meeste grip terwijl je band nog voldoende speling heeft om zich aan te passen aan het wegdek. De bandenspanning die het meest wordt geadviseerd is 2.5 bar bij de voorband en 2.9 bar bij de achterband. Check van tevoren wat de aanbevolen bandenspanning is voor jouw motor. De bandenspanning verschilt per motortype en niet per type band. Vaak vind je op de motor ook ergens wel een sticker waarop een advies voor de bandenspanning wordt gegeven. Ook kun je op de website van de bandenfabrikant vinden wat de ideale bandenspanning is.

Fabeltje: ‘Op warmere dagen kun je de druk verlagen, omdat de buitentemperatuur zorgt voor een hogere bandendruk.’

Je bandenspanning neemt dus toe naarmate de banden warmer worden. Denk niet dat je met warmere dagen de spanning moet verlagen, omdat de banden meer uitzetten door de temperatuur. Tenzij je op het circuit gaat rijden... Bij normaal gebruik zul je er weinig van merken.


Bandenspanningsmeter

Wat de ideale bandenspanning is weet je nu. Maar hoe kun je dat het beste meten? Bij elke benzinepomp kun je de spanning meten, maar die wijken behoorlijk van elkaar af en zijn niet heel nauwkeurig. Je kunt al voor een paar euro een bandenspanningsmeter kopen, maar die zijn niet altijd even precies. Aan te raden is een bandenspanningsmeter van messing. Die zijn het meest nauwkeurig.

Tip: meet de bandenspanning wanneer je banden nog koud zijn.

Controleer bij regelmatig gebruik elke twee weken de bandenspanning. Maak er ook een gewoonte van, zodat je altijd met de juiste spanning rijdt. Controleer dit wanneer de banden nog koud zijn. De aanbevolen bandenspanning voor jouw motor gaat altijd over koude banden.


Wanneer pas je je bandendruk aan?

In principe is een druk van 2.5 voor en 2.9 achter goed bij normaal gebruik. Ga je naar het circuit? Dan kun je de druk met 0.2 of 0.3 bar verlagen. Ben je zwaarder beladen, door bagage en eventueel nog een passagier? Dan kun je de druk met 0.1 bar verhogen. Ook wanneer het regent is een iets hogere bandenspanning beter om grip te houden. Rijd je offroad? Dan kun je de bandendruk iets verlagen, zodat je meer grip hebt.


Zijn jouw motorbanden binnenkort aan vervanging toe en overweeg je een andere motor aan te schaffen? Meld op ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl je motor aan, geef aan in welke staat de banden zijn en wij gaan in ons netwerk kijken wat jouw motor oplevert. Je bent tot niets verplicht, je kunt het gratis en vrijblijvend proberen.



Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

 

Ikwilvanmijnmotoraf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.



Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands