Zintuigen op scherp! Dit kan er aan de hand zijn
2016-02-18 09:31:44

zintuigZien, ruiken, voelen, horen en proeven; dat zijn de zintuigen die we de hele dag door gebruiken. Ook als er iets mis lijkt te zijn met je motor gebruik je je zintuigen. Met uitzondering van proeven, die raden we je niet aan. Hoor je iets ratelen? Of zie je blauwe rook? Dankzij je zintuigen proberen je hersenen er een kloppend plaatje van te maken. Maar hoe doe je dat als je niet weet of blauwe rook erg is of niet? ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl zet een paar zintuiglijke lessen op een rij.

Voordat je met je motor naar een monteur gaat kun je zelf nagaan wat er aan de hand kan zijn. We zetten de zintuigen voor je op scherp en helpen je mankementen te herkennen. Zoals gezegd lijkt proeven ons hierbij niet heel gezond, dus die laten we achterwege. We leggen je wel uit wat je met de andere zintuigen kunt waarnemen.

Wat zie ik?

Komt er tijdens het motorrijden blauwe rook uit de uitlaat? Dan is dat meestal geen goed teken. De kans is groot dat de kleppen of zuigerveren versleten zijn. Zelf zuigerveren monteren is een lastige klus. Ze moeten heel nauwkeurig gemonteerd worden en daar heb je speciale gereedschappen voor. Behendigheid is hier essentieel. Begin dus niet meteen met het uit elkaar halen van je motorblok. Dat is sowieso geen goed idee als je een tweetakt hebt. Daarbij is het heel normaal als er blauwe rook uit de uitlaat komt.
motor rook

Wat hoor ik?

Hoor je een zwaar ratel-achtig geluid? Dan zijn er hoogstwaarschijnlijk lagers versleten. Tenzij je een Ducati hebt, de meesten daarvan hebben een droge koppeling en dat klinkt ook ongeveer zo. Het wordt ook wel vergeleken met het geluid van een bak spijkers die je vervolgens schudt, maar dat grapje hebben wij niet bedacht...
motor ratel

Wat ruik ik?

Je ademt en dus ruik je ook automatisch. Als je niks raars ruikt valt dat niet op, maar zodra je bij je motor een doordringende brandlucht ruikt is dat een teken dat je waarschijnlijk te vaak een sprintje hebt getrokken bij het stoplicht. Je koppeling krijgt er dan flink van langs en als je dat te vaak doet gaat hij slippen. Pas dus op met het gebruik van de koppeling als je gaat sprinten bij het stoplicht.
motor rare geur

Wat voel ik?

Denk je dat je een lekke band hebt? Dan kunnen dat twee dingen zijn. Eén: je hebt een lekke band. Twee: je banden zijn door het rijden zo warm geworden dat ze grip verliezen en dat geeft je dan het gevoel alsof je een lekke band hebt. Dat overkomt met name de sportieve rijders die bijvoorbeeld in de bergen of op het circuit veel bochten draaien.  
motor voelt raar
Voordat je dus naar je dealer snelt kun je sommige dingen zelf al herkennen. Wat heb jij al eens waargenomen en hoe kwam je daar achter?


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie

select your vehicle.

Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands