Tweedehands motor kopen, trucjes om schade te ontdekken
2016-11-29 11:31:08

motor kopenBij ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl helpen we je graag bij het motor verkopen. Maar wat als je daarna een andere motor gaat kopen? Hoe pak je dat aan en waar let je op? Wij geven vanuit onze ervaring een paar handige tips voor als je een tweedehands motor gaat kopen.

Als je een huis koopt prik je met de sleutel in het kozijn om te kijken of het hout niet rot is. Bij een auto kijk je of de bodemplaat van de kofferbak niet is vervormd - als dat zo is heeft de auto nog onopgeloste schade. Zo zijn er ook trucjes die je kunt toepassen als je gaat kijken naar de staat van een gebruikte motor. In deze blog lees je waar je op let bij het bekijken en testen van een tweedehands motor.
 

De motor kan je alles vertellen

Een motor kan je meer vertellen over de geschiedenis, maar dan moet je wel weten waar je naar moet kijken. Vaak wordt je geadviseerd om de motor eerst helemaal na te lopen voordat je een proefritje gaat maken. Maar wat nu als je er bij het starten achter komt dat de motor niet goed loopt? Dan heb je alles voor niks gedaan. Niet handig dus. Begin daarom altijd met het starten van de motor!
 
Voelt de motor voordat je hem gaat starten al warm aan? Dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen en kun je misschien beter ergens anders gaan kijken. Een motor bekijken, beoordelen en testen doe je altijd met een koude motor. Anders weet je niet of het starten moeiteloos verloopt. Vraag hier vooraf ook specifiek naar, dan kom je in ieder geval niet voor niks.
 
Luister bij het starten goed of het motorblok gezond klinkt en geen tikkende, kloppende of schrapende geluiden voortbrengt. Het juiste frisse geluid zou je meteen moeten herkennen, ook bij tweetakt motoren. Maak vervolgens een proefrit. In onze blog over tips voor een proefrit vind je daarvoor een handige checklist.
 
motor proefrit
 

Tweedehands motor kopen, eerst nalopen op gebreken

Was de proefrit veelbelovend en heb je geen gekke dingen kunnen ontdekken? Dan heb je het belangrijkste gehad en kun je de motor op technische aspecten nalopen. Er zijn een paar trucjes die je kunt toepassen om te kijken of er nog verborgen gebreken zijn.
 

Balhoofdlagers

Het vervangen van de balhoofdlagers is niet een goedkoop klusje. Als het moet gebeuren wil je dat wel van tevoren weten. Je kunt met een eenvoudig trucje controleren of de balhoofdlagers nog in goede staat zijn. Zet de motor met het voorwiel tegen de muur. Duw vervolgens zachtjes de motor tegen de muur. Voel je een tikje? Dan moeten de balhoofdlagers hoogstwaarschijnlijk vervangen worden.
 

Stuuruitslag ‘nokjes’

Om te voorkomen dat het stuur tegen je kuip slaat zijn er kleine nokjes bevestigd. Controleer altijd of deze nokjes nog aanwezig zijn en niet zijn beschadigd. Als dat zo is heeft de motor namelijk een klapper gemaakt.
 
stuuruitslag
 

Voetsteunen en handvatten

Controleer altijd of de rubberen voetsteunen en handvatten nog in goede staat zijn. Bij veelvuldig gebruik kunnen ze versleten zijn. Staat de kilometerstand op 15.000 km en zie je slijtage aan bijvoorbeeld de rubberen voetsteunen? Dan is de kilometerstand niet heel geloofwaardig. Slijtage kun je niet voorkomen, maar zo snel kan het niet gaan.
 

Remschijven

Of de remschijven nog in goede staat zijn kun je controleren door de motor op de middenbok te zetten. Het kan ook als iemand de motor op de jiffy zet en de motor op het achterwiel zet. Het voorwiel moet los van de grond komen. Geef een slinger aan het voorwiel, pak de voorvork vast en houd de nagel van je duim zachtjes tegen de remschijf. Zo kun je heel nauwkeurig voelen of er oneffenheden in de remschijven zitten. Rond de 50.000 km op de teller is het zeker aan te raden om de staat te controleren. Als er grote oneffenheden zijn merk je dit aan het pompende gevoel bij het remmen. Daarom is het maken van een proefrit eerst zo belangrijk.
 
remschijven motor
 

Kilometerstand

Geloof niet meteen wat de kilometerstand aangeeft. Kijk goed naar de staat van de motor en gebruik bovenstaande trucjes om in te kunnen schatten of de kilometerstand klopt. Wordt er een motor aangeboden die te mooi lijkt om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo. Laat een motor altijd staan als je het niet helemaal vertrouwt.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie