Terugroepactie BMW: problemen met de K- en R-serie
2015-03-17 09:00:14

BMW verkopenNog niet zo lang geleden kwam BMW al met een terugroepactie en nu is het alweer raak. Wereldwijd worden meer dan 300.000 modellen teruggeroepen. In Nederland zouden het in totaal om 10.448 BMW motoren gaan.

De Duitse motorproducent roept alle modellen van de K en R-serie terug die tussen 2003 en 2011 zijn gemaakt. Er is één ongeval bekend waarbij bestuurder en passagier licht gewond zijn geraakt. De fout ligt volgens BMW bij universele garagebedrijven en particulieren.

Te strak aangedraaide moeren

BMW R 1200 GS verkopenDe modellen van BMW hebben mogelijk problemen met de achterwielflens door te strak aangedraaide moeren. BMW zegt dat garages en particulieren onderhoudswerkzaamheden niet goed hebben uitgevoerd, waardoor de voorgeschreven waarden die vermeld zijn in de Repair and Service Data (RSD) en het instructieboekje zijn overschreven. De garages zouden de remschijf of wielbouten met een te groot aanhaalmoment vast hebben gezet. Daardoor kunnen scheurtjes ontstaan in de achterwielflens en daar kunnen gevaarlijke situaties door ontstaan. BMW is hier tijdens een kwaliteitsanalyse achter gekomen.
Regelmatig worden tests uitgevoerd om eventuele mankementen naar boven te krijgen. Op die manier kan BMW waar nodig actie ondernemen om problemen te verhelpen en ongelukken te voorkomen. Een terugroepactie is dan een verplicht onderdeel die door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) streng wordt gecontroleerd. BMW heeft de moeren niet zelf te strak aangedraaid, maar scheurtjes zouden niet zo snel mogen ontstaan in de achterwielflens. BMW neemt daarom alle verantwoordelijkheid op zich en zorgt voor een oplossing.

BMW zorgt voor vervanging

BMW Motorrad gaat de achterwielflens uit voorzorg vervangen door een robuuster exemplaar. Alle eigenaren van een R- en een K-model worden persoonlijk benaderd om het onderdeel in hun motor te laten vervangen. BMW biedt dit gratis als dienst aan, dus eigenaren hoeven voor de aanpassing niet te betalen. Er is volgens de Duitse producent geen acuut gevaar, dus eigenaren kunnen rustig doorrijden tot zij worden opgeroepen.
Op de site van BMW Nederland staat niets over de terugroepactie. Ook niet op internationale sites van het merk wordt hier geen melding van gemaakt. Alle BMW eigenaren krijgen persoonlijk bericht en dan wordt ook duidelijk gemaakt wat er van eigenaren wordt verwacht om het onderdeel te laten vervangen.

K-serie en R-serie

BMW K 1200 GT verkopenOnder andere krijgen eigenaren van de R1200GS, R1200RT, R1200R, R1200S en de R1200ST bericht om de tweewieler aan te laten passen. Van de K-serie krijgen eigenaren van de K1200S, K1200R, K1200GT en van de K1300R, K1300S en K1300GT een oproep van BMW. Alleen de motoren die tussen november 2003 en april 2011 zijn geproduceerd kunnen voorzien zijn van een fout gemonteerde achterwielflens. De modellen die daarvoor of erna zijn gebouwd hebben geen last van te strak gemonteerde bouten en kunnen dus gewoon doorrijden.

Eerste terugroepactie dit jaar

Deze terugroepactie is de eerste van BMW dit jaar. Vorig jaar maakte het merk in december nog een terugroepactie bekend. Toen ging het ook niet direct om een fout van de Duitse fabrikant, maar het ging om de voorband die door Continental was geleverd. Van de banden met een bepaald serienummer kon in het ergste geval het profiel loslaten. BMW was hierbij niet verantwoordelijk, maar hielp wel mee om de eigenaren te waarschuwen en op te roepen om de band te laten vervangen.
Eigenaren van de BMW R 1200 RT konden nog niet zo lang geleden ook al terug naar de garage. In augustus 2014 werd dat model teruggeroepen vanwege problemen met het Suspension Adjustment Systeem (ESA). Toen mochten de eigenaren uit voorzorg helemaal niet meer rijden. BMW zorgt wel goed voor de motor eigenaren, want als er echt iets aan de hand is regelt het Duitse merk altijd vervangend vervoer. Gelukkig is dat voor de BMW rijders in Nederland bij deze terugroepactie niet aan de orde.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie