Motorbladen krijgen het moeilijk
2015-03-26 09:00:51

motorbladen nederlandOndanks dat het met de aanmeldingen voor het motorrijbewijs goed gaat, worden er minder motorbladen verkocht. De motorwereld leeft nu meer dan tevoren, maar de behoefte om daar over te lezen daalt.

Dat kunnen we opmaken uit de cijfers van HOI Instituut voor Media Auditing. De cijfers van drie motorbladen zijn op een rij gezet en daaruit blijkt dat de oplage flink onderuit is gegaan. Niet alle motorbladen in Nederland zijn aangesloten bij de HOI, dus de oplagecijfers zijn maar van een paar bladen bekend.

Oplagecijfers motorbladen

magazine motorMoto 73, Motor Magazine en Promotor moesten alle drie in 2014 een derde van de oplage inleveren. Motor Magazine, het oudste motorblad van Nederland, kwam in het laatste kwartaal voor het eerst onder de grens van 10.000 verkopen.
De bladen Motor Magazine en Moto 73 hebben in 2014 nieuwe start gemaakt. Motor Magazine bestaat sinds afgelopen jaar uit 132 pagina’s tegenover 84 pagina’s een jaar eerder. Het blad verschijnt nu eens in de vier weken. Toch is dat niet een verklaring voor de dalende oplage. Geleidelijk aan is de verkoop van het blad in 2014 gedaald, met in het laatste kwartaal het laagste verkoopcijfer.

Meer potentiële kopers

De groep geïnteresseerden zou wel kunnen toenemen. Er zijn 1,4 miljoen Nederlanders die nog niet het rijbewijs hebben, maar dit wel zouden willen halen. Een eigen motor hoort daar dan ook bij. Dat blijkt uit het Grote MOTORonderzoek, waarvan de uitkomsten eerder zijn gepubliceerd. Dat zou betekenen dat er ook meer mensen zijn die direct met motorrijden te maken hebben én daar misschien ook wel over willen lezen. Van die 1,4 miljoen mensen is er ook zeker een aantal dat al een motorblad leest. Toch zou het aantal verkochte motorbladen kunnen oplopen als er meer mensen direct bij het motorrijden betrokken zijn.

Informatie op een andere manier aanbieden

Of de oplagecijfers met dat gegeven dit jaar aantrekken is nog maar de vraag. Als eenmaal lezers verdwijnen is het moeilijk om dit met een nieuw publiek op te vullen. Mensen vinden ook steeds vaker andere manieren om aan informatie te komen. Dat is eerder al eens bij landelijk onderzoek naar voren gekomen. De meeste vakbladen en tijdschriften kampen met deze problemen, dus het is niet iets nieuws. De motorbladen zullen andere manieren moeten vinden om het publiek warm te houden.
motoplus ikwilvanmijnmotorfietsaf.nlMotoPlus doet dit bijvoorbeeld door op de website een lokkertje te schrijven om mensen over te halen het blad te kopen. Motortests bijvoorbeeld worden nooit uitvoerig op de site beschreven, maar kun je in het blad uitgebreid teruglezen. Op die manier weten ze het blad interessant te houden voor publiek. Heb je trouwens de advertentie van ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl wel op de achterkant van MotoPlus gezien? De komende maand kun je ons daar nog tegenkomen. Binnenkort staat er iets nieuws te gebeuren, maar daarover kun je op deze site binnenkort meer lezen.
Niet alleen worden er meer motorbladen op het internet gelezen, steeds meer zaken worden online geregeld. Zo ook het verkopen van een tweedehands motor. Waarom nog naar dealers gaan als je ze allemaal online kunt bereiken? De kans is dan veel groter dat je een passend bod ontvangt. Bovendien hoef je er bij ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl niet voor te betalen, dus waarom zou je het niet proberen? Het internet is een makkelijke manier om veel dingen gemakkelijk uit te zoeken. Het opzeggen, maar ook het aanvragen van een motorblad kun je bijvoorbeeld online heel eenvoudig regelen. De motorbladen hebben trouwens niet meteen iets te vrezen. De meeste exemplaren zijn onderdeel van een grote uitgeverij, dus andere bladen die grotere oplages leveren vangen de schade weer op.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie