Voor het eerst motorrijden in de bergen? Lees onze tips!
2015-06-18 16:47:27

motorrijden bergenHeb jij altijd al zo'n route in een bergachtige omgeving willen rijden? Mooie natuur, mooie bochten, maar geen idee of je daadwerkelijk kunt genieten omdat je het nog nooit eerder hebt gedaan? Wij geven je tips zodat je de fijne kneepjes van het veilig motorrijden in de bergen beter onder de knie krijgt.

Rijden in de bergen is heel wat anders dan hoe we dat in Nederland over de vlakke wegen doen. Vooral voor beginnende motorrijders zijn de bergen een hele uitdaging. Weet jij wat je precies moet doen of kun je wel wat tips gebruiken? We leggen hier in het kort uit hoe jij je in de bergen kunt redden.

Bochten nemen

Als je een bocht in rijdt wil je zo snel mogelijk de bocht door kunnen kijken. Je positie op de weg is daarbij heel belangrijk. Regel 1 is dat je in ieder geval op je eigen weghelft blijft. Je moet zo goed mogelijk een beeld krijgen van de situatie. Kun je tegenliggers zien aankomen of wordt het zicht belemmerd? Door op je eigen weghelft te blijven kun je ongelukken voorkomen. Kijk ook alvast of je een dieselspoor, zand of grind ziet liggen op straat. Dat kan namelijk al een voorbode van slecht asfalt zijn.
De regel bij een bocht naar links is dat je zo veel mogelijk de buitenbocht neemt zodat je eerder door de bocht kunt kijken. Hoe eerder je zicht hebt op het vervolg hoe beter. Je kunt dan eventueel tegemoetkomend verkeer zien aankomen. Dat geldt ook voor een haarspeldbocht. Kijk ook al even op het rechte stuk naar boven of beneden of je al tegemoetkomend verkeer ziet aankomen, dat geeft je meer overzicht bij het aansnijden van de haarspeldbocht. Bij een bocht naar rechts blijf je zo veel mogelijk bij de middenstreep om sneller een overzicht te krijgen. Zodra je zicht hebt neem je weer je oude positie op de weg in.
motor bocht bergen
Ga vooral rustig de bocht in. Een goede bocht neem je wanneer je niet hoeft te remmen en al accelererend de bocht uit kunt gaan. Als je in de bocht nog moet remmen ga je heel onrustig de bocht door. Te bruut het gas dichtdraaien leidt tot onbalans. Met name bij V-twin motoren is dit af te raden. Door de motorrem kan er onbalans ontstaan wanneer je mooi op lijn ligt met je motorfiets.
Wees ook niet te zelfverzekerd. Probeer het eerst eens voorzichtig. Je zult zien dat je steeds beter kunt inschatten welke snelheid geschikt is voor een bepaalde bocht.

Bergje op, bergje af

Probeer snelheid te houden als je een berg op rijdt. Pas op met het gebruik van de koppeling! Als je motor dreigt af te slaan helpt de koppeling niet mee. Die remt juist af en als je al niet zo hard gaat sta je meteen stil of ga je juist achteruit. Geloof ons, dat wil je niet op een steile weg. Gebruik je achterrem zodat je niet naar beneden rolt. Daarna kun je een goede positie aannemen om de hellingproef uit te kunnen voeren. Die ga je in de bergen vast en zeker nog vaker toepassen.
Als je daalt is het niet handig om je achterrem te gebruiken. Als je naar beneden rijdt heeft het achterwiel veel minder grip, dus moet je harder remmen om het gewenste effect te krijgen. De voorrem heeft veel meer effect, maar probeer wel zo weinig mogelijk gebruik te maken van de remmen om oververhitting te voorkomen. Het beste rijd je van de berg af door terug te schakelen en de motor meer toeren te laten maken. Heb je toch veel moeten remmen tijdens de afdaling? Houd dan de voorremhendel niet ingeknepen als je stilstaat! Door de wisselende afkoeling kunnen de remschijven kromtrekken. Gebruik dan de achterrem als je op een helling staat.
motor rijden Dolomieten

Andere handige tips voor in de bergen

Wat we in Nederland gewend zijn, kan in andere landen heel anders. Zo hebben we in Nederland weinig tunnels, maar in bergachtig gebieden is dit heel gebruikelijk. Deze tunnels zijn lang niet altijd verlicht. Hou hier rekening mee als je een tunnel nadert. Je ogen moeten wennen aan het weinige licht en als je dan per ongeluk over een slecht stuk asfalt rijdt kunnen er gevaarlijke situaties optreden.
Let goed op de wegen. Op sommige plekken kunnen grote stenen liggen die van de bergen komen. Ook wordt weggeslagen asfalt soms opgevuld met split. Bij bochten moet je altijd rekening houden met ander verkeer. Dat geldt niet alleen voor tegemoetkomend verkeer, maar ook voor voertuigen die voor je uit rijden. Bussen bijvoorbeeld hebben soms moeite om in één keer de bocht door te komen. Ze gebruiken dan beide weghelften en blokkeren de hele weg. Wees hierop bedacht als je een onoverzichtelijke bocht nadert. Stijgend verkeer heeft ook voorrang op dalend verkeer.
Door vorst in de winter en de wisselende weersomstandigheden in de bergen is de kwaliteit van het asfalt zeer wisselend. Het is geen vast gegeven, maar over het algemeen heb je minder grip op zeer licht asfalt. Het grind is al afgesleten door het intensieve gebruik. De puntjes van de steentjes zijn afgevlakt en zorgen voor minder grip. Een pikzwarte weg heeft ook minder grip, dit is net geasfalteerd en daarbij is al het grind nog omringd met bitumen. Dit moet eerst slijten voordat je maximale grip krijgt
Het is de bedoeling dat je met veel plezier gaat motorrijden in de bergen. We hebben nog één tip voor je. We snappen natuurlijk dat je het liefst helemaal los gaat, maar zoek niet meteen de extreemste wegen. Het Alpengebergte is natuurlijk geweldig, maar als je nog maar weinig ervaring hebt kun je in Duitsland ook prachtige gebieden vinden waar je je helemaal kunt uitleven met je motor. Ben je al wat meer ervaren en durf je de uitdaging aan te gaan? Bekijk in onderstaand filmpje dan maar eens hoe deze motor in Italië de bochten door gaat. Dit ritje werd in de Dolomieten op de Cibiana pas gemaakt.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie

select your vehicle.

Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands