Motor winterstop: wat je juist niet moet doen
2016-12-12 10:27:59

motor winterEr is een handjevol motorrijders dat in de winter nog doorrijdt. De meeste motorrijders laten hun motor liever binnen staan. Je moet je anders in deze periode goed tegen de kou kleden en bovendien kan je motor het flink te verduren krijgen als je winterse ritten maakt. Zet jij je motor voor een winterstop binnen? Vergeet dan de dingen die we in deze blog noemen, dit moet je namelijk juist niet doen!

Wie zijn motor in de winter binnen houdt, kan hem niet zomaar aan de kant zetten om vervolgens een paar maanden later weer op te stappen. Je moet maatregelen nemen om je motor ook bij stilstand in goede conditie te houden. In deze blog lees je wat je vooral níet moet doen.
 
  1. Remschijven inspuiten
Wees voorzichtig met sprays in de buurt van de remschijven. In het wilde weg met een siliconen- of anti-corrosie spray gaan spuiten kan de werking van de remschijven en -blokken sterk verminderen of zelfs beschadigen. Vervangen is dan de enige oplossing en dat is niet goedkoop. Sommige motorrijders sprayen zo een bus leeg, maar wees hier altijd voorzichtig mee.
 
  1. Je motor met lege tank wegzetten
Het lijkt veiliger om je motor met zo weinig mogelijk brandstof in de tank weg te zetten, maar als je dat doet gaat de tank op den duur roesten. Zonde, want voor je het weet moet je de hele brandstoftank reinigen of in het ergste geval vervangen. Laat het niet zover komen en zorg dat je motor met volle tank de stalling in gaat.
 
motor stalling
 
  1. Je motor onder een doek
Als je je motor overdekt stalt moet je er nooit een laken of kleed overheen leggen. Dat ventileert te weinig en leidt tot roestvorming. Is de ruimte waar je je motor stalt droog en goed ventilerend? Dan is een doek niet perse nodig. Wil je je motor toch beschermen, gebruik dan altijd een ventilerende hoes. Als je motor buiten staat kies je voor een goed ventilerende buitenhoes. Maak deze aan de onderkant goed vast zodat hij niet wegwaait. Op mooie en droge dagen kun je de hoes even weghalen om de motor te laten luchten.
 
  1. Motor af en toe starten
Start je motor niet tussendoor om te kijken of hij nog loopt. Als je zonder daadwerkelijk te rijden je motor weer uitzet vormt zich condens in het motorblok wat de kwaliteit van de olie aantast. Het vocht gaat zich mengen met de olie en dat zorgt voor ‘mayonaise vorming’ van de olie. Ook is het niet goed voor de accu als je de motor kort laat lopen. Laat je motor vooral zijn winterslaapje houden en stoor ‘m niet voor iets wat uiteindelijk nergens goed voor is.
 
  1. Minder lucht in de banden
Laat voor de winterstop geen lucht uit de banden lopen. Een lage bandenspanning in de winter zorgt voor vervorming van je banden. Het beter om je motor op bokken te zetten. Kan dat niet? Dan kun je de banden het beste tot 0,2 bar boven de aangeraden spanning vullen en af en toe de banden draaien. Op die manier voorkom je dat je banden vervormen.
 
bandenspanning
 
Geef je motor de nodige aandacht voor de winterstop. Op die manier kun je in het voorjaar je motor in de best mogelijke conditie van stal halen. Twijfel je of je na de winterstop nog gaat doorrijden met je motor? Je kunt bij ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl je motor aanmelden voor verkoop en zonder zorgen rond kijken naar iets anders.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie

select your vehicle.

Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands Deutsch Vlaams Français
Nederlands