Motor stereotypen: de vijf grootste merken en hun eigenaar
2015-08-13 10:21:56

Motormerken en hun eigenarenWelke motor staat er bij ambtenaren in de garage? Door welke motor word je altijd met 150 kilometer per uur ingehaald en bij welk merk zie je een baard en tatoeages voor je? De vooroordelen over motorrijders gaan verder dan alleen het algemene beeld van de motormuizen. Tijd om het stereotype motorrijder van de vijf grootste merken op een rij te zetten.

Met name onderling kunnen de motorrijders er wat van. Ze beoordelen elkaar op hun merk, maar klopt hun omschrijving eigenlijk wel? Lees hier hoe het stereotype motorrijder er bij de vijf grootste motormerken uitziet. Zijn het inderdaad vooroordelen of zit er een kern van waarheid in?

BMW

Stereotype BMW rijderHet stereotype

Mannen met een BMW zijn ouder dan 50 jaar en zitten in de midlifecrisis. Ze houden van reizen en gebruiken de motor voor woon-werkverkeer. Ze denken dat een BMW net zoals bij de auto’s een bepaalde status heeft en ze scheppen graag op over de prestaties van hun tweewieler. Wat ze niet weten is dat BMW bij de motoren een heel ander imago heeft.

De genuanceerde omschrijving

BMW weet sinds de oprichting de identiteit en het imago op dezelfde lijn te houden. De Duitse motorfietsen zijn degelijk en betrouwbaar. Met name voor de oudere generatie is dit een belangrijke eigenschap. Zij zijn zich meer bewust van de mogelijke gevaren dan de jongere generatie. Je ziet dan ook vooral mannen van 50 jaar en ouder op een BMW.

Yamaha

Stereotype Yamaha rijderHet stereotype

Het zijn vaak beginners die kiezen voor een Yamaha. De brommer die ze met hun zestiende (of eerder) kochten wordt ingeruild voor een Yamaha YZF-R1. Dat model is het meest betaalbaar en R1 klinkt gewoon stoer. Het zijn in feite nog steeds kleine jochies, maar dan op een motor.

De genuanceerde omschrijving

Yamaha staat erom bekend sportief en, vanwege het hoge afwerkingsniveau, betrouwbaar te zijn. Eigenaren van een Yamaha zijn avontuurlijk en zijn niet bang om zelf aan hun motor te sleutelen.

Kawasaki

Stereotype Kawasaki rijderHet stereotype

Kom je een Kawasaki tegen? Kijk dan maar uit: deze jongens zijn nergens bang voor en veiligheid komt niet in het woordenboek van de eigenaren voor. Andere weggebruikers die volgens Kawasaki-bestuurders niet kunnen rijden worden aan de kant geduwd en met minstens 150 kilometer per uur ingehaald.

De genuanceerde omschrijving

Het Japanse merk Kawasaki bouwt bad-ass motoren. Deze motoren zijn niet geschikt voor bange types of beginners. Het zijn snelle motoren met veel vermogen en je moet met deze agressieve motoren om kunnen gaan.

Honda

Stereotype Honda rijderHet stereotype

De meeste Honda-eigenaren zijn ambtenaar van beroep. Zij kunnen zich deze Japanse motor en het onderhoud makkelijk veroorloven. Naast hun dagelijkse sleur gaan ze op hun manier helemaal los met hun motor. Ze rijden dan in korte broek en op slippers, in de veronderstelling dat ze niet kunnen omvallen met hun lompe Honda.

De genuanceerde omschrijving

Voor Honda zijn prestaties belangrijker dan looks. De motoren zijn super betrouwbaar en vragen weinig onderhoud. Bepaalde modellen hebben een ietwat braaf imago. Honda heeft zo’n enorm scala aan modellen, dat het lastig is een concrete omschrijving te maken van de Honda-eigenaren.

Harley-Davidson

Stereotype Harley rijderHet stereotype

Harley-rijders zijn dikke mannen met een baard en tatoeages. De meesten zitten bij de Hells-Angels en eigenlijk zijn het allemaal een stel criminelen. Je kunt er bij voorbaat beter bij uit de buurt blijven.

De genuanceerde omschrijving

Als we het over motor stereotypen hebben, kunnen we er bij Harley-Davidson allemaal wel een beeld bij vormen. Harley-Davidson is niet zomaar een motormerk, het is een levensstijl. De liefhebbers die vanaf het begin fan waren zijn nog steeds trouw aan hun merk. Het unieke geluid, het opvallende uiterlijk en het typerende V-Twin motorblok vallen met name in de smaak bij de inmiddels ouder wordende mannen. De gemiddelde leeftijd van de Harley-rijders ligt hoger dan 50 jaar.
Motormerken en hun eigenaren


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie