Je motor na jaren stilstand weer starten

Voor sommige motorrijders is dit herkenbaar. De motor heeft jaren stilgestaan en het begint toch wel weer te kriebelen. Maar waar begin je dan als je je motor na jaren stilstand weer wilt opstarten? In deze blog informeren we je over de stappen om weer veilig te beginnen met motorrijden. Steeds meer motoren komen uit hun winterslaap en voorzichtig beginnen motorrijders weer aan hun eerste ritje. Heeft jouw motor heel lang stilgestaan en wil je binnenkort toch weer gaan rijden? Dan moet je je motor technisch goed nalopen. Laat je dit doen of ben je zelf handig? Lees eerst onze tips!  


Expert inschakelen of zelf je motor nalopen?

Als je na jaren stilstand je motor weer wilt opstarten zijn er best wat dingen waar je op moet letten. Je kunt zelf aan de slag gaan, maar als je niet heel technisch bent doe je er verstandig aan je motor na te laten lopen door een expert. Die weet precies waar hij op moet letten om jou weer veilig en zonder zorgen op je motor te laten stappen.


Motor na jaren stilstand starten: checklist

Ga je zelf aan de slag? Loop dan in ieder geval onderstaande punten na. Heb je nog aanvullingen op deze lijst? Deel ze gerust in de opmerkingen.

Accu opladen

Heb je de accu niet aan de druppellader gehad? Dan is de kans groot dat je accu dood is. Deze moet je waarschijnlijk vervangen. Zorg voor een goed opgeladen accu in de motor voordat je er mee bezig gaat.

Motor schoonmaken

Maak je motor helemaal schoon. Zo is eventuele schade goed zichtbaar. Bekijk vooral de rubberen onderdelen, die drogen snel uit.

Banden controleren

Let goed op de banden en kijk of ze niet poreus zijn geworden. Als ze poreus zijn kan dit gevaarlijk zijn als je weer gaat rijden. De leeftijd van de banden is van ontzettend belang voor hun prestaties. Het wordt bij motorbanden aangeraden om te vervangen als ze vijf jaar of ouder zijn. Check hiervoor de zogenaamde 'dot-code' op de band. Deze code begint met dot en daarna volgen vier cijfers. De laatste twee cijfers staan voor het jaar van productie en de eerste twee cijfers staan voor de hoeveelste week van het desbetreffende productiejaar.

Loop de remmen na

Bekijk of de remblokken en -schijven versleten zijn en vervang ze als dat nodig is. Bij twijfel sowieso vervangen! Daarnaast controleer je de remvloeistofniveau’s. Roest op de remschijven is niet direct een probleem. Doorgaans is dat na een paar keer remmen weer weg.

Koppeling en versnellingsbak

Knijp de koppeling in om te kijken of deze niet vast zit of plakt. Als de koppeling zompig aanvoelt, moet of de versnellingsbakolie (bij een motor vaak geen losse olie, maar de gewone motorolie) of de hydraulische koppelingsvloeistof vervangen worden. Schakel ook een paar keer wat versnellingen met de motor uit om te kijken of dit goed functioneert.

Blok los

Heeft de motor jaren niet gedraaid? Check dan voordat je hem start of het blok los is. Soms gaan bepaalde onderdelen in het motorblok vast zitten. Als je de motor dan probeert te starten draait het blok zichzelf kapot. Heb je een kickstarter? Probeer dan voorzichtig hiermee de motor rond te laten lopen. Lukt dat? Dan is het blok los. Als je geen kickstarter hebt, zet de motor met het achterwiel van de grond, met bijvoorbeeld de middenbok of een paddockstand, en draai het achterwiel met de motor in versnelling.

Olie verversen

Met een handig middeltje kun je je hele motorblok reinigen. Voeg Forte toe aan de oude olie. Laat vervolgens de motor stationair draaien tot hij op temperatuur is. Zo reinigt het mengsel met forte je hele motorblok. Meteen daarna tap je oude olie af en ververs je de olie. Vergeet ook niet het oliefilter te vervangen. Als het oliepeil hoog is kan dat betekenen dat er benzine doorgelekt is in de carter. Start je motor niet als er ‘te veel’ olie in zit, zo voorkom je dat er veel dingen stuk gaan. Vergeet in dat geval ook niet het probleem van de lekkende benzine op te lossen voordat je je olie wisselt, anders kan je binnen de korste keren weer je olie wisselen.

Kabels controleren

Loop alle kabels na en bekijk of er geen onderdelen zijn versleten of los zijn geraakt. Kabels zijn ook nog wel onderdelen waar muizen graag aan knabbelen. Tip: De staat van binnenkabels kun je niet controleren. Neem daarom een reservekabel mee. Deze kun je vastmaken aan de buitenkabel. Mocht de binnenkabel knappen, dan kun je deze onderweg vervangen. Lees ook onze tips voor het onderhoud van je motor. Dankzij de afkorting BRAVO onthoud je wat je regelmatig moet nalopen.


Tip: neem 1 of 2 rijlessen

Als je langere tijd niet meer hebt gereden kan het een aanrader zijn om één of twee rijlessen te nemen. Je hebt er niks aan als je eerst een half uur in het verkeer aan het stuntelen bent, voordat je doorhebt hoe het ook alweer zat. Na elke winterstop moeten motorrijders weer even wennen, laat staan als je jaren niet hebt gereden. Ook automobilisten moeten na de winter weer wennen aan de aanwezigheid van motorrijders. Bereid je terugkeer op twee gemotoriseerde wielen dus veilig voor en begin rustig.

Lukt het niet om je motor na jaren stilstand aan de praat te krijgen of is de schade te groot? Dan kun je beter een andere motor aanschaffen. Om het makkelijker te maken kun je via ikwilvanmijnmotoraf.nl je oude motor verkopen en bij je laten ophalen. De aangesloten dealers kunnen ter plaatse een vrijwaring voor je uitdraaien. Snel geregeld en geen gedoe. Zo kun jij je richten op het vinden van een betrouwbare motor waarmee je weer kunt beginnen met motorrijden.



Deze artikelen vind je misschien ook leuk:


Ikwilvanmijnmotorfietsaf.nl is dé site waar je eenvoudig en zonder gedoe je motorscooterquad of trike verkoopt. Meld je motor vrijblijvend aan.

Deel dit artikel op:

Share on Facebook Share on linkedIn Share on Twitter

Ontvang gratis en
vrijblijvend een bod

Ik weet mijn kenteken niet

Handmatige invoer

Of voer kenteken in

select your vehicle.

Nederlands Nederlands Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands Deutsch Deutsch Vlaams Vlaams
Nederlands Nederlands
Nederlands Nederlands