Terugroepactie BMW om Continental voorband
2014-12-09 09:00:50

BMW K 1300 S verkopenBMW roept eigenaren van de modellen K 1300 R, K 1300 S en de S 1000 RR op om het serienummer van de voorband te controleren. Standaard worden de modellen van BMW met een Continental voorband geleverd.

Bij het aanschaffen van een nieuwe motor kan het voorkomen dat er mankementen zijn die op het moment van verkoop nog niet zijn ontdekt. Vaak komt dit later, na onderzoek of gebruikerservaringen, naar voren en moet een bepaalde serie of model teruggeroepen worden. Dit keer is het BMW dat een oproep plaatst.

Continental voorband afgekeurd

BMW S 1000 RR verkopenDe voorband van Continental is tussen 2007 en 2014 wereldwijd verkocht. Het gaat in totaal om ongeveer 170.000 banden. Bij een bepaalde serie kan drukverlies optreden en in het ergste geval het profiel loslaten. De terugroepactie van BMW geldt dus niet voor alle gemonteerde banden. In augustus publiceerde Continental zelf ook al een terugroepactie voor de banden. BMW vraagt nu aan eigenaren van de motoren die in aanmerking komen voor de terugroepactie om te controleren welk serienummer er op de voorband staat. Bij model K 1300 R worden eigenaren van type K43/11 gevraagd de banden te controleren, bij de K 1300 S is het type K40/11 en bij de S 1000 RR kan de voorband van type K46 en K46/11 bij de foute productie horen. Als dit serienummer in de lijst van afgekeurde banden staat kunnen de eigenaren naar de dealer gaan om de band te laten verwisselen.

BMW al eerder dit jaar

De terugroepactie van BMW is niet de eerste van dit jaar die het merk op touw moest zetten. Waar nu twijfelachtige voorbanden het grote probleem bij uiteenlopende modellen is, ging het toen om problemen bij één concreet type, namelijk: de BMW R 1200 RT met het ingebouwde  Electronic Suspension Adjustment systeem (ESA). Het model had problemen met de achterste veerpoot. BMW had de motorrijders destijds via een brief geïnformeerd over de gang van zaken. Aan eigenaren werd toen gevraagd niet met hun BMW RT te rijden. Er werd gezegd dat het een voorzorgsmaatregel was, maar omdat dit in augustus gebeurde viel het nieuws niet zo goed bij de motoreigenaren. Er werd toen door BMW gezorgd voor vervangend vervoer. Eventuele gemaakte kosten werden ook vergoed en om de BMW verkopen te blijven stimuleren stuurde de fabrikant alle eigenaren van de R 1200 RT een cadeaubon.

Niet de eerste terugroepactie

BMW K 1300 S verkopenRegelmatig worden nieuwe motoren teruggeroepen vanwege mankementen. De ene keer gaat het om een onschuldige storing die kan optreden, de andere keer gaat het om problemen met de remcilinder en dat heeft direct effect op de veiligheid van de tweewieler. Een veelvoorkomend mankement is de kans op lekkage in leidingen en bij aansluitingen. Dat is in november in onderzoek naar de top tien terugroepacties in Engeland aan het licht gekomen. Zo hebben, naast BMW, ook Yamaha en Honda de laatste jaren regelmatig terugroepacties gehad vanwege later ontdekte fouten. Sommige motorrijders zien zo’n fout als het bewijs dat een merk niet nauwkeurig werkt, weer anderen zien het juist als een stukje verantwoordelijkheid dat een merk naar de klanten toe neemt.
Sinds 2011 is de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) strenger gaan controleren of fabrikanten op de hoogte zijn van mankementen aan voertuigen. Als dit namelijk het geval is en de fabrikant heeft een type of model niet teruggeroepen, kunnen er hoge boetes worden gegeven. De boetes kunnen al snel in de miljoenen lopen. Daarnaast kan de fabrikant verplicht worden om schadevergoeding aan gedupeerden te betalen.
Omdat deze keer de fout bij Continental ligt neemt het bandenmerk de verantwoordelijkheid. Er zijn tot nu toe nog geen schadegevallen gemeld en dus kan het worden beschouwd als voorzorgsmaatregel. Motoreigenaren die een ‘foute’ voorband op hun motor hebben kunnen dit melden en de voorband wordt dan bij de dealer kosteloos vervangen door een nieuwe, goedgekeurde band.


Delen

Reacties (0)


  • Plaats een reactie